Wprawdzie Włodzimierz Zakrzewski (ur. 1916 w Petersburgu, zm. 1992 w Warszawie) – polski malarz, grafik i plakacista był jednym z inicjatorów i propagatorów socrealizmu w malarstwie i plakacie polskim, ale po odwilży po 1956 roku poświęcił się malarstwu utrzymanym w stylu postimpresjonistycznym. Muzeum Niepodległości posiada w swoich zbiorach wiele obrazów przedstawiających głównie widoki różnych miast świata. Są tu: Kraków, Warszawa, Biały Dunajec, Łódź, Poronin, ale też Paryż, Leningrad, Monachium, Zurych, Lipsk czy Londyn.
Zakrzewski pierwsze lekcje rysunku pobierał w gimnazjum, po którym rozpoczął naukę w Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie, gdzie wykładowcą był m.in. Edward Butrymowicz (1879–1944). Podczas II wojny światowej przebywał w Moskwie, gdzie kontynuował naukę. Również tam tworzył projekty plakatów i malował obrazy o tematyce militarnej. Po powrocie do kraju pełnił funkcję kierownika Pracowni Plakatu Frontowego Ludowego Wojska Polskiego (1944–1948), był członkiem Grupy Realistów. W latach 1950–1952 był profesorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach następnych całkowicie poświęcił się malarstwu, po 1956 uprawiał postimpresjonizm. Wiele podróżował m.in. do Włoch, Francji, Stanów Zjednoczonych – powstały wtedy pejzaże i weduty z wielu odwiedzanych miast. To właśnie z tego okresu pochodzą obrazy prezentowane na naszej wystawie.
Choć Zakrzewski do historii przeszedł jako autor propagandowego plakatu „Olbrzym i zapluty karzeł reakcji” (1945), jest też autorem obrazu „Towarzysz Bierut wśród robotników” (1950) chcemy na wystawie pokazać jego inne oblicze. Wrażliwego artysty kontemplującego piękno różnych miast.
28 kwietnia 2022 roku, godzina 14.00
Galeria Brama Bielańska
Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej
ul. Czujna
01-532 Warszawa