Dla uczczenia 150. rocznicy wybuchu powstania styczniowego Muzeum Niepodległości zorganizowało konkurs dla uczniów i nauczycieli zatytułowany PAMIĘĆ O POWSTANIU I POWSTAŃCACH STYCZNIOWYCH. Jego celem było przypomnienie sylwetek powstańców styczniowych, zwrócenie uwagi na konieczność zachowania pamięci o przeszłości, zachęcenie do wyszukiwania i upamiętniania w swoim otoczeniu śladów powstania 1863 roku.
Konkurs adresowany był do uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli historii, języka polskiego, nauczania zintegrowanego, plastyki, muzyki, wiedzy o kulturze. Rozgrywany był w kilku kategoriach wiekowych: szkoły podstawowe: klasy 0-3 i 4-6, gimnazja oraz szkoły ponadgimnazjalne. Osobną kategorię stanowili nauczyciele.
Dla poszczególnych poziomów edukacji zaplanowano różne formy prac konkursowych. Uczniowie szkół podstawowych mieli do wykonania projekt kartki pocztowej upamiętniającej powstańców styczniowych. Przed gimnazjalistami stanęło zadanie przygotowania portfolio lub prezentacji multimedialnej ukazującej ślady walk powstańczych oraz formy upamiętnienia powstania styczniowego w regionie, w pracy należało zamieścić mapkę regionu z opisem, zdjęcia opatrzone komentarzem oraz bibliografię. Licealistów zachęcaliśmy do opracowania portfolio lub napisania tekstu obrazującego pamięć o powstaniu i powstańcach w literaturze i sztuce, oczywiście koniecznie z bibliografią. Natomiast nauczyciele mieli przygotować scenariusz lekcji lub zajęć pozalekcyjnych dotyczących powstania styczniowego.
W konkursie uczestniczyło 319 uczniów ze szkół z różnych stron Polski. Nadeszły też prace spoza kraju, z Polonijnej Szkoły (Caserta Włochy).
Jury złożone z pracowników merytorycznych Muzeum stanęło przed nie lada wyzwaniem. I nie tylko ilość prac była tu istotna (łącznie 343 prace). Wiele z nich prezentowało bardzo wysoki poziom i długo trwały dyskusje nad wyborem najlepszych i wyłonieniem laureatów.
Cieszy fakt, że nadesłane prace dostarczyły wielu nowych, często mało znanych informacji o przebiegu powstania w różnych regionach, pokazały także trwanie pamięci o uczestnikach tamtych wydarzeń.
Wyniki konkursu
W kategorii klasy 0-3 szkół podstawowych nadeszły 64 prace autorstwa 59 uczniów z 10 szkół.
I nagroda
Elena Pasquariello (lat 5) z Sobotniej Szkoły Języka Polskiego (Caserta Włochy)
II nagroda
Wiktoria Dziobek (lat 5) SP w Berezówce
Jakub Długosz SP w Chmielniku
III nagroda
Alicja Olizaruk ZS Nr 1 w Łosicach
Paweł Ostasz SP w Józefowie
Wyróżnienie
Wiktoria Pytel SP w CPiA w Karpaczu
W kategorii klasy 4-6 szkół podstawowych nadesłano 169 prac wykonanych przez 153 uczniów z 26 szkół.
I nagroda
Natalia Cała SP Nr 33 w Łodzi
II nagroda
Mikołaj Garnys SP Nr 33 w Łodzi
Oliwia Jagodzińska SP Nr 312 w Warszawie
III nagroda
Magdalena Wróblewska ZS w Wielichowie
Wyróżnienia
Łukasz Majchrzak SP Nr 6 w Nowej Rudzie
Wiktoria Kwaśniak SP Nr 7 w Łodzi
Mateusz Stachowiak ZS w Wielichowie
Dominik Zabielski SP Nr 88 w Warszawie
Wiktoria Salska SP Nr 33 w Łodzi
Tomasz Tomalik SP Nr 3 w Kępnie
Natalia Doroz SP w Chmielniku
Piotr Wasik SP Nr 17 Katowice
W kategorii gimnazja w konkursie uczestniczyło 72 uczniów z 28 szkół
I nagroda
Bogna i Olga Łukomskie Gimnazjum w Kruszynie
Martyna Kurasińska Gimnazjum Nr 3 w Nowej Rudzie
II nagroda
Piotr Gawryś Prywatne Gimnazjum w Przysusze
Jakub Kowalski Gimnazjum Nr 1 we Włoszczowej
Katarzyna Sopolińska Gimnazjum Dwujęzyczne w Inowrocławiu
Zuzanna Wieczorek Gimnazjum Nr 3 w Białej Podlaskiej
III nagroda
Elżbieta Woś Gimnazjum Nr 1 w Łomiankach
Wyróżnienie
Julia Kuszyńska i Sylwia Rosińska Gimnazjum w Słupcy
Kornel Papciak Gimnazjum Nr 32 w Białymstoku
Maciej Książek Gimnazjum w Tarnogrodzie
Kamil Stelmach Gimnazjum w Tarnogrodzie
Spośród prac nadesłanych przez 37 uczniów z 17 szkół ponadgimnazjalnych nagrodzono
I nagroda
Magdalena Białek LO im. Władysława Jagiełły w Łodygowicach
II nagroda
Martyna Gajda ZSP im. M. Skłodowskiej-Curie w Oleśnicy
III nagroda
Agnieszka Sierakowska Zespół Szkół Ekonomicznych w Opolu
Mariola Szczygielska IV LO im. Jana Pawła II w Łukowie
Wyróżnienie
Adrianna Pierepienko I LO im. S. Czarnieckiego w Chełmie
Krystian Kamiński II LO im. hetmana J Zamoyskiego w Lublinie
Nauczyciele nadesłali na konkurs 13 scenariuszy lekcji lub zajęć pozalekcyjnych dla różnych poziomów nauczania.
I nagroda
p. Alicja Lejkowska z Sobotniej Szkoły Języka Polskiego (Caserta Włochy)
II nagroda
p. Elżbieta Ciemięga z Lubaczowa
p. Jolanta Kapica i p. Krzysztof Oparka z Porajowa
p. Ewa Kistela i p. Izabela Michalak ze Słupcy
III nagroda
p. Anna Puścińska i p. Marzena Michalska z Włocławka
p. Joanna Wróbel-Szała z Wielichowa
wyróżnienie
p. Irena Kisielew i p. Małgorzata Zgagowska z Warszawy
Wszystkim autorom nagrodzonych i wyróżnionych prac – uczniom i ich opiekunom – serdecznie gratulujemy i zapraszamy na uroczyste wręczenie nagród, które odbędzie się 15 października br. o godz. 12.00 w siedzibie Muzeum Niepodległości w Warszawie al. Solidarności 62.
——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
Muzeum Niepodległości w Warszawie ogłasza konkurs dla uczniów i nauczycieli
PAMIĘĆ O POWSTANIU I POWSTAŃCACH STYCZNIOWYCH
zorganizowany dla uczczenia przypadającej w roku 2013
150. rocznicy wybuchu powstania
W roku 2013 przypada 150. rocznica wybuchu powstania styczniowego, które wywarło istotny wpływ na losy narodu polskiego. Po zakończeniu nierównej walki i bezwzględnej rozprawie z przywódcami i uczestnikami powstania rozpoczęły się represje, które na długie lata zmieniły życie wielu pokoleń Polaków.
Uczestnicy powstania aktywnie angażowali się w życie społeczeństwa. W II Rzeczpospolitej otaczani byli szczególnym szacunkiem, a pamięć o bohaterach powstania była kultywowana. Czy dziś też pamiętamy o powstańcach styczniowych? Jak społeczność lokalna odnosi się do wydarzeń sprzed 150 lat?
Cele konkursu:
kształtowanie patriotyzmu w nawiązaniu do tradycji niepodległościowych narodu polskiego,
przypomnienie sylwetek powstańców styczniowych,
zwrócenie uwagi współczesnej młodzieży na konieczność zachowania pamięci o przeszłości,
zachęcenie młodzieży do wyszukiwania i upamiętniania w swoim otoczeniu śladów
powstania.
Uczestnicy konkursu:
Konkurs ma zasięg ogólnopolski, adresowany jest do młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli historii, języka polskiego, nauczania zintegrowanego, plastyki, muzyki, wiedzy o kulturze.
Dla potencjalnych uczestników przewidziane są prelekcje tematyczne, warsztaty oraz zwiedzanie X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej.
Forma prac konkursowych:
uczniowie kl. 0-3 i 4-6 szkół podstawowych – wykonana dowolną techniką kartka pocztowa upamiętniająca powstańców styczniowych
uczniowie gimnazjów – praca (w formie portfolio lub prezentacji multimedialnej) prezentująca ślady walk powstańczych oraz formy upamiętnienia powstania styczniowego w regionie (w pracy należy zamieścić mapkę z opisem, zdjęcia opatrzone komentarzem oraz bibliografię)
uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – praca literacka lub portfolio obrazująca pamięć
o powstaniu i powstańcach w literaturze i sztuce (w pracy należy zamieścić bibliografię)
nauczyciele – scenariusz lekcji lub zajęć pozalekcyjnych dot. powstania styczniowego
Zasady oceniania:
Prace oceniane będą w kategoriach wiekowych:
szkoły podstawowe (klasy 0-3 i 4-6)
gimnazja
szkoły ponadgimnazjalne
nauczyciele
Oceniane będą:
zgodność z tematyką konkursu,
innowacyjność i samodzielność,
właściwa ocena wydarzeń,
umiejętność korzystania ze źródeł i opracowań historycznych,
pomysłowość formy,
walory artystyczne.
Terminarz
Ogłoszenie konkursu: 3 września 2012
Termin nadsyłania prac: 25 czerwca 2013
Zakończenie konkursu: 30 września 2013
Laureaci zostaną zaproszeni do Muzeum Niepodległości na uroczyste zakończenie konkursu. Organizator przewiduje w każdej kategorii nagrody (I, II i III) oraz wyróżnienia. Wszyscy laureaci otrzymają dyplomy i nagrody książkowe.
Jury
W skład jury konkursu organizatorzy powołają: historyków – pracowników merytorycznych Muzeum. i znawców tematu współpracujących z Muzeum.
Decyzje jury są ostateczne i nie podlegają apelacji.
Ustalenia organizacyjne:
Każdy uczestnik konkursu winien swoją pracę opisać drukowanymi literami wg następującego wzoru:
imię i nazwisko autora pracy:
nazwa i adres szkoły:
telefon i fax szkoły, adres e-mailowy:
Każde zgłoszenie winno być opatrzone adnotacją:
Wyrażam zgodę na publikację i przetwarzanie danych osobowych.
Ponadto należy przesłać (drogą elektroniczną lub fax-em) kartę zgłoszeniową pobraną ze strony Muzeum (www.muzeumniepodleglosci.art.pl)
Karta zgłoszenia
Prace należy nadsyłać na adres:
Muzeum Niepodległości
Dział Edukacji i Promocji
al. Solidarności 62
00-240 Warszawa
z dopiskiem PAMIĘĆ O POWSTANIU I POWSTAŃCACH STYCZNIOWYCH
Muzeum zastrzega, że pozostawione prace konkursowe należy odebrać w terminie 30 dni
od ogłoszenia wyników.