Galeria Brama Bielańska
Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej
(oddział Muzeum Niepodległości)
ul. Czujna 1
zaprasza na wystawę
„100 PORTRETÓW NA 100-LECIE ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI”
W piątek 27 października 2017 o g. 17.00 zaś – na wydarzenie artystyczne
towarzyszące wystawie:
KONCERT KWINTETU REPREZENTACYJNEGO
ZESPOŁU ARTYSTYCZNEGO WOJSKA POLSKIEGO
z gościnnym występem tenora
PIOTRA RAFAŁKO, autora prezentowanych prac
Wystawa potrwa do 12 listopada 2017.
O WYSTAWIE
„Pragnąc wnieść swój wkład w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości – napisał o prezentowanych w Galerii Brama Bielańska pracach Piotr Rafałko – postanowiłem stworzyć poczet składający się ze 100 portretów żołnierzy Legionów Polskich. Portrety to obrazy olejne, będące wiernym odzwierciedleniem zachowanych fotografii portretowych legionistów z lat 1914–1918. Wiele z fotografii wykorzystanych przeze mnie to unikalne, niepublikowane szerzej zdjęcia, które z racji wieku wymagały cyfrowej obróbki, zanim mogły posłużyć za wzór do wykonania portretów. (…)
Charakterystyczną cechą portretów jest to, że przedstawiają żołnierzy z okresu do odzyskania niepodległości. Jest wiele portretów oficerów, którzy w II RP doczekali się generalskich szlifów i orderów. Jednak tu pojawiają się w szarych mundurach, maciejówkach albo ułańskim czako na głowie, zaś ich pierś zdobią odznaki pamiątkowe „Ukończenia Szkoły Oficerskiej Związku Walki Czynnej” bądź odznaki „Za Wierną Służbę”.
Poczet zainaugurował oczywiście Marszałek Piłsudski – twórca Pierwszej Kompanii Kadrowej. Pośród portretów nie zabraknie najsłynniejszych dowódców formujących się Legionów Polskich, takich jak Karol Durski-Trzaska, Stanisław Puchalski, Stanisław Szeptycki, Zygmunt Zieliński, Mieczysław Norwid-Neugebauer, Kazimierz Herwin-Piątek, Zbigniew Dunin-Wąsowicz, Kazimierz Sosnkowski, Leon Berbecki, Tadeusz „Wyrwa” Furgalski, Edward Rydz-Śmigły czy Józef Haller. Nie zabraknie portretów słynnej „siódemki Beliny”, czyli pierwszego patrolu strzeleckiego. Pojawi się kilka postaci mniej kojarzonych z Legionami, chociaż właśnie w legionach spędzili swoje młode lata. Mam tu na myśli chociażby Augusta Emila Fieldorfa Nila, Henryka Dobrzańskiego ps. „Hubal” czy Władysława Broniewskiego.
Oprócz licznych oficerów, którzy w II RP awansowali na generałów, znajdą się też w tym zbiorze szeregowi legioniści, często anonimowi. Wielu spośród nich nie doczekało wolnej Polski. (…) Ale zachowały się liczne portretowe fotografie ich pięknych, młodych twarzy, radosnych i pełnych wiary, że ich dzieło prowadzi do Niepodległej.
Portrety będą również pretekstem do pokazania różnorodnych mundurów, odznak i medali, zmieniających się wraz z formowaniem poszczególnych formacji I, II i III Brygady. Chciałbym, aby ten poczet, oprócz charakteru artystycznego, miał również walor edukacyjny, dlatego pragnę opatrzyć poszczególne portrety krótkimi życiorysami, a całość w formie reprodukcji obrazów i not biograficznych wydać w formie albumu”.
O AUTORZE
Piotr Rafałko, tenor, absolwent Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Kazimierza Pustelaka. Umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich Ernsta Haefligera, Sylvii Geszty i Mariany Nicolesco. Laureat konkursów w Dusznikach-Zdroju i Braili (Rumunia).
Występował na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Do najbardziej prestiżowych należy zaliczyć koncert inaugurujący 38. Muzyczny Festiwal W Łańcucie, gdzie razem z Ewą Podleś i Cyprianem Katsarisem wykonał „Pieśń o Ziemi” Mahlera, 14. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Davos (Szwajcaria), I Europäische Herbstakademie – Essen (partia tytułowa w „Orfeuszu” Monteverdiego) i 45. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, gdzie wziął udział w pierwszym wykonaniu opery kameralnej Osvaldasa Balakauskasa „La lointaine”.
Dysponuje bardzo bogatym repertuarem oratoryjno-kantatowym, z którym występuje na estradach polskich filharmonii i koncertuje za granicą. Ma za sobą m.in. tournée po krajach Beneluxu (Requiem Mozarta) z Filharmonią Świętokrzyską, po Japonii i Hiszpanii (IX Symfonia Beethovena). Na scenie operowej debiutował w „Krakowiakach i Góralach” w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Narodowej w Warszawie („Król Roger” Szymanowskiego, „Wesoła wdówka” Lehara). Śpiewał w teatrach operowych w Niemczech (Lubeka, Passau). Spośród wykonanych tam partii operowych najważniejsze to: Don Ottavio („Don Giovanni” Mozarta), Grimoaldo („Rodelinda” Haendla), Camille de Rosillon („Die lustige Witwe” Lehara) oraz Erzähler („The Rape of Lucretia” Brittena). Przez wiele sezonów solista Warszawskiej Opery Kameralnej („Der Kaiser von Atlantis” Viktora Ullmanna, „Lucio Silla”, „Il sogno di Scipione”, „Thamos”, „Zaide”, „Die Entführung aus dem Serail” Mozarta, „Il sogno di Scipione” Hassego).
Chętnie sięga do repertuaru rozrywkowego. Regularnie współpracuje z aranżerem i dyrygentem Janem Walczyńskim, pod którego kierownictwem od wielu lat występuje na scenach polskich filharmonii, wykonując światowe standardy rozrywkowe i jazzowe. Jest solistą zespołu alTango!, z którym śpiewa zarówno przedwojenne, jak i współczesne światowe przeboje.
Od ponad dekady współpracuje z Orkiestrą Koncertową Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, Orkiestrą Wojskową w Warszawie i Orkiestrą Reprezentacyjną Wojska Polskiego. Jako solista RZAWP zaśpiewał z tym zespołem kilkaset koncertów. Oprócz repertuaru patriotycznego wykonuje podczas nich utwory rozrywkowe, musicalowe, operetkowe i operowe.
Od pięciu lat jest pedagogiem. Uczy śpiewu w Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim w Białymstoku. Wraz ze słuchaczami zorganizował kilka programów koncertowych i nagrał płytę z repertuarem patriotycznym.