Przedszkola
1. Moja pierwsza wizyta w muzeum
Podczas naszej pierwszej wizyty w muzeum dowiemy się, czym są muzea, czemu służą i kto w nich pracuje. Poznamy podstawowe zasady dobrego wychowania, obowiązujące w instytucjach kultury. Zainspirowani ekspozycjami stałymi podejmiemy się wyzwania zorganizowania wystawy z naszych własnych kolekcji.
2. O dwóch takich niedźwiedziach… Opowieść o Baśce Murmańskiej i Wojtku Żołnierzu
Zapoznamy się z dwoma sympatycznymi niedźwiedziami. Baśka przywędrowała do Polski z Rosji, a Wojtek większość życia spędził za granicą. Oba misie, choć wyglądały inaczej, miały odmienne charaktery i żyły w innych czasach, towarzyszyły polskim żołnierzom w ciężkim, wojskowym życiu. Wysłuchawszy opowieści o nich, stworzymy własne historie.
3. Polska i ja
Kim jest Polak? Czym jest Polska? Kto lub co ją tworzy? Co znaczy ona dla nas? Jak kiedyś o nią walczono? Jak dzisiaj możemy okazać patriotyzm? Na te i więcej pytań odpowiemy podczas zajęć. Zapoznając się z wystawami stałymi, porozmawiamy trochę o geografii, historii, kulturze i tradycjach naszego kraju.
4. Był sobie orzeł
Jak odróżnić orła od innych ptaków? Dlaczego jest on tak wyjątkowy dla Polaków? Przyjrzymy się jego podobiznom na pieczęciach, herbach, ubraniach. Poznamy historie z nim związane – zarówno prawdziwe, jak i te bardziej legendarne. Wspólnie poszukamy wizerunków naszego bohatera na wystawie i w życiu codziennym.
5. „Zbudujmy gniazdo!” czyli o legendach początków państwa polskiego
Cofniemy się ponad tysiąc lat, aby dowiedzieć się, jak powstało nasze państwo. Poznamy historie polskich, legendarnych protoplastów, jak Lech, Piast czy Popiel. Na pewno nie zabraknie także zwierząt, mniej czy bardziej fantastycznych… Poszukamy świadków tych opowieści i zastanowimy się, na ile możemy im wierzyć.
Informacje o rezerwacjach
Koszt lekcji (do 25 osób) wynosi 100 zł + 5 zł od uczestnika (dzieci do 7.r.ż. wstęp bezpłatny). Zapraszamy dzieci, które ukończyły 5 lat.
Zamówieniami i prowadzeniem zajęć zajmuje się Dział Edukacji Muzeum Niepodległości. Rezerwacje przyjmujemy drogą mailową – m.bilinska@muzn.pl, m.rybak@muzn.pl oraz edukacja@muzn.pl – lub pod numerem telefonu 22 827 96 43.
W przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o poinformowanie o tym muzeum.
Szkoły podstawowe I-III
Ekspozycja stała: Z Orłem Białym przez Wieki
1. Herb symbolem państwa
Podczas zajęć zapoznamy się z wizerunkami z tarcz herbowych i poznamy zapisane w nich historie. Te przedstawienia posłużą za punkt wyjścia do opowiedzenia o historii naszego kraju. W oparciu o heraldyczne wzory zaprojektujemy także własne herby, podkreślających nasze mocne strony.
2. Z władcami za pan brat
Zapoznamy się z osobami, które kiedyś władały naszym krajem, i dowiemy się, jak z ich perspektywy wyglądała historia Polski. Przyjrzymy się, jak chcieli zostać zapamiętani i jakie symbole im towarzyszyły. Zastanowimy się, jakie cechy powinien mieć idealny władca oraz czy któryś z polskich królów zasługuje na to miano.
3. Na tropie Orła Białego i jego rycerzy
Cofniemy się do średniowiecza, aby poznać osoby, zwyczaje i kulturę, które wówczas królowały. Sami na chwilę staniemy się rycerzami i staniemy w szranki podczas klasowego turnieju rycerskiego.
4. Śledztwo w sprawie orła białego
Zapoznamy się z rysopisem poszukiwanego. W tym celu przejrzymy protokoły przesłuchań świadków – kronikarzy, którzy spisali swoje zeznania na kartach ksiąg. Następnie, szukając śladów orła na herbach, pieczęciach, tarczach i mieczach, zobaczymy, jakie formy przybierał on na przestrzeni wieków. Podążając tym tropem, spróbujemy odkryć, jak doszło do tego, że orzeł stał się godłem Polski.
5. Historia Polski w pigułce
Prześledzimy zmiany w wizerunkach Orła Białego i zastanowimy się, z czego one wynikały. Będzie to dla nas punktem wyjścia do opowieści o dziejach Polski – od wczesnego średniowiecza aż po współczesność.
6. W poszukiwaniu źródeł. Warsztat młodego historyka
Kim jest historyk? Co potrafi odczytać z tajemniczych średniowiecznych kronik, a co z barokowego herbu królewskiego? Czy potrafi podróżować w czasie? Jakimi językami musi się posługiwać? Zapoznamy się z metodami pracy historyków i na chwilę staniemy się nimi, mierząc się z tekstami źródłowymi.
7. „Zbudujmy gniazdo!” czyli o legendach początków państwa polskiego
Cofniemy się ponad tysiąc lat, aby dowiedzieć się, jak powstało nasze państwo. Poznamy historie polskich, legendarnych protoplastów, jak Lech, Piast czy Popiel. Na pewno nie zabraknie także zwierząt, mniej czy bardziej fantastycznych… Poszukamy świadków tych opowieści i zastanowimy się, na ile możemy im wierzyć.
Ekspozycja stała: Polonia Restituta. Polskie drogi do niepodległości
1. Ignacy Jan Paderewski, artysta i polityk
Zapoznamy się z Ignacym Janem Paderewskim, muzykiem i kompozytorem, a zarazem premierem i ministrem spraw zagranicznych. Przeniesiemy się do czasów pierwszej wojny, kiedy to szczególnie udzielał się on na arenie politycznej, artystycznej i filantropijnej. Spróbujemy dorównać mu we wszechstronności, zajmując się po trochu każdą z tych dziedzin.
2. Józef Piłsudski, rewolucjonista, brygadier i marszałek
Poznamy Józefa Piłsudskiego – od strony oficjalnej i mniej oficjalnej. Dowiemy się, z jakimi trudnościami musiał mierzyć się, dążąc do utworzenia niepodległej Polski, oraz później, gdy kierował nowoutworzonym państwem.
3. Wojownicy Niepodległej
Przyglądając się pamiątkom po Wojownikach Niepodległej, poznamy ich sylwetki – sylwetki osób, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918. Dowiemy się, z jakimi trudnościami mierzyli się polscy patrioci i sami spróbujemy rozwiązać podobne trudności
Ekspozycja stała: Kresy i bezkresy w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie
1. Nostalgia Kresów
Dowiemy się, jak kiedyś wyglądał dzień mieszkańca Kresów Wschodnich. Spróbujemy poczuć się jak jeden z nich, mierząc się z wyzwaniami dnia codziennego: szkołą, pracą, gotowaniem, zakupami. Nie zabraknie też rozrywek, jak sport, rodzinne spotkanie czy wyprawa do jednego z pobliskich miast: Krzemieńca.
2. Krzemieniec – miasto niespełnionej tęsknoty
Przeniesiemy się do jednego z najważniejszych miasta Kresów Wschodnich ¬– Krzemieńca. Spacerując malowniczymi uliczkami, poznamy tutejszych mieszkańców, być może rozpoznamy wśród nich słynne osobistości. Dowiemy się, w jaki sposób miasto zasłużyło na zaszczytne miano ,,Aten Wołyńskich” i dlaczego jest ważne, także dla Polaków.
3. ”Węgierka i Litwin na polskim tronie”
Poznamy życiorysy Jadwigi i Władysława Jagiełły, królów Polski. Zagłębiając się w materiały źródłowe, poznamy historię życia naszych władców, które naznaczone było nie tylko pasmem wielu sukcesów, ale także przeciwności losu.
Zajęcia warsztatowe
1. Czy bycie patriotą to wyłącznie męskie zajęcie?
Poznamy postacie związane z działalnością patriotyczną w okresie zaborów. Szczególną uwagę zwrócimy na kobiety zaangażowane w ważne wydarzenia z historii Polski. Zobaczymy, jak panie niebiorące udziału w walkach, mogły wyrażać swój patriotyzm w codziennym ubiorze.
2. Czy w dobie sms-ów i e-maili pocztówka jest trendy?
Cofniemy się ponad półtora wieku, aby poznać okoliczności powstania kartki pocztowej w Austro-Węgrzech i dowiemy się, jak kształtowała się jej historia na terenach Polski. W oparciu o przykłady ze zbiorów Muzeum spróbujemy odczytać znaczenie pocztówek i zastanowimy się, do czego mogły służyć.
3. Wiwat Maj, 3 Maj!
Dowiemy się, w jakich okolicznościach uchwalono pierwszą polską konstytucję. Wspólnie ją odczytamy i zastanowimy się, o czym mówi. Porównamy ją z obecnie panującym w Polsce prawem. Zainspirowani tekstami źródłowymi spróbujemy ustanowić własne prawa w wymyślonych przez nas państwach.
4. Mazurek Dąbrowskiego ,,hit” nieśmiertelny
Poznamy okoliczności powstania najbardziej rozpoznawalnej pieśni patriotycznej, która w 1927 roku stała się hymnem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej. Wspomniane w utworze osoby i wydarzenia staną się punktem wyjścia do rozmowy o ważnych datach z historii naszego kraju. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak postrzegano go kiedyś i co znaczy dla nas dziś.
5. Polska i ja
Kim jest Polak? Czym jest Polska? Kto lub co ją tworzy? Co znaczy ona dla nas? Jak kiedyś o nią walczono? Jak dzisiaj możemy okazać patriotyzm? Na te i więcej pytań odpowiemy podczas zajęć. Zapoznając się z wystawami stałymi, porozmawiamy trochę o geografii, historii, kulturze i tradycjach naszego kraju.
6. Moja pierwsza wizyta w muzeum
Podczas naszej pierwszej wizyty w muzeum dowiemy się, czym są muzea, czemu służą i kto w nich pracuje. Poznamy podstawowe zasady dobrego wychowania, obowiązujące w instytucjach kultury. Zainspirowani ekspozycjami stałymi podejmiemy się wyzwania zorganizowania wystawy z naszych własnych kolekcji.
7. Muzeum Niepodległości „po całości”
Przejdziemy przez wszystkie wystawy stałe i czasowe muzeum, zwracając uwagę na najważniejsze obiekty. Będzie to dla nas okazja do spojrzenia na historię Polski z perspektywy różnych miejsc i czasów. Przy okazji poznamy losy pałacu Przebendowskich/Radziwiłłów.
8. Karnawał po warszawsku
W szalony czas karnawału, gdy świat staje na głowie i niemożliwe staje się możliwe, przeniesiemy się do XVIII wieku, kiedy to w Pałacu Przebendowskich wyprawiano zabawy tak głośne, że pisano o nich w gazetach. Przystrojeni we własnoręcznie wykonane maski karnawałowe staniemy się uczestnikami wytwornego balu.
9. Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów z historią Warszawy w tle
Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów od prawie 300 lat pozostaje częścią Warszawy. Jego losy są ściśle splecione z losami miasta. Jako wiekowy obserwator opowie nam o historii stolicy ze swojej perspektywy: o czasach, gdy jego kolejni mieszkańcy mówili po polsku, niemiecku, francusku, rosyjsku, niemiecku. Wspomni czasy rozkwitu za Stanisława Augusta, budowę Trasy WZ oraz zniszczenia wojenne, których także padł ofiarą.
Informacje o rezerwacjach
Koszt lekcji (do 25 osób) wynosi 100 zł + 5 zł od ucznia. W czwartki obowiązuje tylko opłata za przewodnika.
Zamówieniami i prowadzeniem zajęć zajmuje się Dział Edukacji Muzeum Niepodległości. Rezerwacje przyjmujemy drogą mailową – m.bilinska@muzn.pl, m.rybak@muzn.pl oraz edukacja@muzn.pl – lub pod numerem telefonu 22 827 96 43.
W przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o poinformowanie o tym muzeum.
Szkoły podstawowe IV-VIII
Ekspozycja stała: Z Orłem Białym przez Wieki
1. Herb symbolem państwa
Podczas zajęć zapoznamy się z wizerunkami z tarcz herbowych i poznamy zapisane w nich historie. Te przedstawienia posłużą za punkt wyjścia do opowiedzenia o historii naszego kraju. W oparciu o heraldyczne wzory zaprojektujemy także własne herby, podkreślających nasze mocne strony.
2. Z władcami za pan brat
Zapoznamy się z osobami, które kiedyś władały naszym krajem, i dowiemy się, jak z ich perspektywy wyglądała historia Polski. Przyjrzymy się, jak chcieli zostać zapamiętani i jakie symbole im towarzyszyły. Zastanowimy się, jakie cechy powinien mieć idealny władca oraz czy któryś z polskich królów zasługuje na to miano.
3. Śledztwo w sprawie orła białego
Zapoznamy się z rysopisem poszukiwanego. W tym celu przejrzymy protokoły przesłuchań świadków – kronikarzy, którzy spisali swoje zeznania na kartach ksiąg. Następnie, szukając śladów orła na herbach, pieczęciach, tarczach i mieczach, zobaczymy, jakie formy przybierał on na przestrzeni wieków. Podążając tym tropem, spróbujemy odkryć, jak doszło do tego, że orzeł stał się godłem Polski.
4. Historia Polski w pigułce
Prześledzimy zmiany w wizerunkach Orła Białego i zastanowimy się, z czego one wynikały. Będzie to dla nas punktem wyjścia do opowieści o dziejach Polski – od wczesnego średniowiecza aż po współczesność.
5. W poszukiwaniu źródeł. Warsztat młodego historyka
Kim jest historyk? Co potrafi odczytać z tajemniczych średniowiecznych kronik, a co z barokowego herbu królewskiego? Czy potrafi podróżować w czasie? Jakimi językami musi się posługiwać? Zapoznamy się z metodami pracy historyków i sami na chwilę staniemy się nimi, mierząc się z tekstami źródłowymi.
Ekspozycja stała: Polonia Restituta. Polskie drogi do niepodległości
1. Od ucznia do legionisty
Zgłębimy historię i losy żołnierzy Legionów Polskich pod dowództwem brygadiera Piłsudskiego. Wśród nich było wielu młodych chłopców, gimnazjalistów, którzy ochoczo zaciągali się, by walczył o niepodległość, choć… niektórzy, jak 16-letni Leopold Okulicki, musieli w tym celu uciekać z domu przez okno.
2. Ignacy Jan Paderewski, artysta i polityk
Zapoznamy się z Ignacym Janem Paderewskim, muzykiem i kompozytorem, a zarazem premierem i ministrem spraw zagranicznych. Przeniesiemy się do czasów pierwszej wojny, kiedy to szczególnie udzielał się on na arenie politycznej, artystycznej i filantropijnej. Spróbujemy dorównać mu we wszechstronności, zajmując się po trochu każdą z tych dziedzin.
3. Józef Piłsudski, rewolucjonista, brygadier i marszałek
Poznamy Józefa Piłsudskiego – od strony oficjalnej i mniej oficjalnej. Dowiemy się, z jakimi trudnościami musiał mierzyć się, dążąc do utworzenia niepodległej Polski, oraz później, gdy kierował nowoutworzonym państwem.
4. Wojownicy Niepodległej
Przyglądając się pamiątkom po Wojownikach Niepodległej, poznamy ich sylwetki – sylwetki osób, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918. Dowiemy się, z jakimi trudnościami mierzyli się polscy patrioci i sami spróbujemy rozwiązać podobne trudności.
5. „Ludu Polski, chwyć za broń!” O plakatach z okresu II RP
Plakaty były obecne w życiu każdego Polaka, bez względu na stan majątku i miejsce zamieszkania. Musiały dotrzeć do wszystkich, dlatego powinny być proste i czytelne… ale czy dziś, ponad 100 lat później, będziemy potrafili odczytać zawarte w nich treści? Poznamy historię polskich plakatów, ich różnorodne funkcje i formy, zapoznamy się z bogatymi zbiorami muzeum. Porównamy możliwości komunikacji, jakie dawały kiedyś i jakie dają obecnie.
6. Polskie drogi do niepodległości
Na wystawie „Polonia Restituta” uporządkujemy wiedzę o najważniejszych wydarzeniach i postaciach historycznych, związanych z okresem I wojny światowej. Poznamy zawiłe ścieżki, jakie pokonała Polska, aby odzyskać niepodległość, oraz problemy, z którymi musiała się zmierzyć już jako niezależne państwo.
7. Zapamiętajcie rok trzydziesty! O powstaniu listopadowym w literaturze i kulturze
Poznamy okoliczności wybuchu powstania listopadowego i prześledzimy jego przebieg. Sprawdzimy, jak wspominali to wydarzenie uczestnicy i świadkowie, jak obrazowali je malarze, opowiadali pisarze, upamiętnili twórcy pomników. Dowiemy się także, gdzie możemy natrafić na jego ślady w przestrzeni Warszawy.
Ekspozycja stała: Kresy i bezkresy w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie
1. Nostalgia Kresów
Dowiemy się, jak kiedyś wyglądał dzień mieszkańca Kresów Wschodnich. Spróbujemy poczuć się jak jeden z nich, mierząc się z wyzwaniami dnia codziennego: szkołą, pracą, gotowaniem, zakupami. Nie zabraknie też rozrywek, jak sport, rodzinne spotkanie czy wyprawa do jednego z pobliskich miast: Krzemieńca.
2. Krzemieniec – miasto niespełnionej tęsknoty
Przeniesiemy się do jednego z najważniejszych miasta Kresów Wschodnich ¬– Krzemieńca. Spacerując malowniczymi uliczkami, poznamy tutejszych mieszkańców, być może rozpoznamy wśród nich słynne osobistości. Dowiemy się, w jaki sposób miasto zasłużyło na zaszczytne miano ,,Aten Wołyńskich” i dlaczego jest ważne, także dla Polaków.
Zajęcia warsztatowe
1. Czy bycie patriotą to wyłącznie męskie zajęcie?
Poznamy postacie związane z działalnością patriotyczną w okresie zaborów. Szczególną uwagę zwrócimy na kobiety zaangażowane w ważne wydarzenia z historii Polski. Zobaczymy, jak panie niebiorące udziału w walkach, mogły wyrażać swój patriotyzm w codziennym ubiorze.
2. Czy w dobie sms-ów i e-maili pocztówka jest trendy?
Cofniemy się ponad półtora wieku wstecz, aby poznać okoliczności powstania kartki pocztowej w Austro-Węgrzech i dowiemy się, jak kształtowała się jej historia na terenach Polski. W oparciu o przykłady ze zbiorów Muzeum spróbujemy odczytać znaczenie pocztówek i zastanowimy się, do czego mogły służyć.
3. Ojczyzna na pięciolinii
Śpiewane przed bitwą, w obcej ziemi, w marszu, w niewoli, w podziemiu, pod ryzykiem kary śmierci, w trakcie demonstracji. Hymny, pieśni, i piosenki od zawsze towarzyszyły naszym przodkom w momentach największych uniesień, ale także w prozie życia. Dzięki zapoznaniu się z nimi będziemy mogli uczynić je częścią naszej codzienności.
4. Wiwat Maj, 3 Maj!
Dowiemy się, w jakich okolicznościach uchwalono pierwszą polską konstytucję. Wspólnie ją odczytamy i zastanowimy się, o czym mówi. Porównamy ją z obecnie panującym w Polsce prawem. Zainspirowani tekstami źródłowymi spróbujemy ustanowić własne prawa w wymyślonych przez nas państwach.
5. Mazurek Dąbrowskiego ,,hit” nieśmiertelny
Poznamy okoliczności powstania najbardziej rozpoznawalnej pieśni patriotycznej, która w 1927 roku stała się hymnem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej. Wspomniane w utworze osoby i wydarzenia staną się punktem wyjścia do rozmowy o ważnych datach z historii naszego kraju. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak postrzegano go kiedyś i co znaczy dla nas dziś.
6. Karnawał po warszawsku
W szalony czas karnawału, gdy świat staje na głowie i niemożliwe staje się możliwe, przeniesiemy się do XVIII wieku, kiedy to w Pałacu Przebendowskich wyprawiano zabawy tak głośne, że pisano o nich w gazetach. Przystrojeni we własnoręcznie wykonane maski karnawałowe staniemy się uczestnikami wytwornego balu.
7. Muzeum Niepodległości „po całości”
Przejdziemy przez wszystkie wystawy stałe i czasowe muzeum, zwracając uwagę na najważniejsze obiekty. Będzie to dla nas okazja do spojrzenia na historię Polski z perspektywy różnych miejsc i czasów. Przy okazji poznamy losy pałacu Przebendowskich–Radziwiłłów.
8. Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów z historią Warszawy w tle
Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów od prawie 300 lat pozostaje częścią Warszawy. Jego losy są ściśle splecione z losami miasta. Jako wiekowy obserwator opowie nam o historii stolicy ze swojej perspektywy: o czasach, gdy jego kolejni mieszkańcy mówili po polsku, niemiecku, francusku, rosyjsku, niemiecku. Wspomni czasy rozkwitu za Stanisława Augusta, budowę Trasy WZ oraz zniszczenia wojenne, których także padł ofiarą.
9. Kaligrafii dobre początki
Zapoznamy się z narzędziami do pisania, którymi posługiwali się nasi pradziadkowie. W poszukiwaniu kałamarzy, piór i rękopisów udamy się na wycieczkę po wystawach, a następnie sami spróbujemy swoich sił w kaligrafii inspirowanej przedwojennym podręcznikiem. Będzie to dla nas pretekstem do przyjrzenia się i poprawienia pisma codziennego.
10. Powstańcze historie
Opowiemy sobie o sytuacji Polaków pod zaborami, w czasie wojen oraz później. Zastanowimy się, co kierowało osobami, które w takich okolicznościach zdecydowały się chwycić za broń i stanąć do walki.
Informacje o rezerwacjach
Koszt lekcji (do 25 osób) wynosi 100 zł + 5 zł od ucznia. W czwartki obowiązuje tylko opłata za przewodnika.
Zamówieniami i prowadzeniem zajęć zajmuje się Dział Edukacji Muzeum Niepodległości. Rezerwacje przyjmujemy drogą mailową – m.bilinska@muzn.pl, m.rybak@muzn.pl oraz edukacja@muzn.pl – lub pod numerem telefonu 22 827 96 43.
W przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o poinformowanie o tym muzeum.
Szkoły ponadpodstawowe
Ekspozycja stała: Z Orłem Białym przez Wieki
1. Herb symbolem państwa
Podczas zajęć zapoznamy się z wizerunkami z tarcz herbowych i poznamy zapisane w nich historie. Te przedstawienia posłużą za punkt wyjścia do opowiedzenia o historii naszego kraju. W oparciu o heraldyczne wzory zaprojektujemy także własne herby, podkreślających nasze mocne strony.
2. Mazurek Dąbrowskiego ,,hit” nieśmiertelny
Poznamy okoliczności powstania najbardziej rozpoznawalnej pieśni patriotycznej, która w 1927 roku stała się hymnem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej. Wspomniane w utworze osoby i wydarzenia staną się punktem wyjścia do rozmowy o ważnych datach z historii naszego kraju. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak postrzegano go kiedyś i co znaczy dla nas dziś.
Ekspozycja stała : Polonia Restituta. Polskie drogi do niepodległości
1. Historia Polski w pigułce
Prześledzimy zmiany w wizerunkach Orła Białego i zastanowimy się, z czego one wynikały. Będzie to dla nas punktem wyjścia do opowieści o dziejach Polski – od wczesnego średniowiecza aż po współczesność.
2. Polska w sercach i umysłach
Poznamy Polaków, walczących o niepodległość w okresie zaborów oraz podczas wojen (uwzględniają walkę zbrojną, rolę kultury, oświaty, nauki, religii). Zapoznamy się z utworami literackimi oraz dziełami malarskimi, które kształtowały postawy patriotyczne na przestrzeni dziejów.
3. Polskie drogi do niepodległości
Na wystawie „Polonia Restituta” uporządkujemy wiedzę o najważniejszych wydarzeniach i postaciach historycznych, związanych z okresem I wojny światowej. Poznamy zawiłe ścieżki, jakie pokonała Polska, aby odzyskać niepodległość, oraz problemy, z którymi musiała się zmierzyć już jako niezależne państwo.
4. Od ucznia do legionisty
Zgłębimy historię i losy żołnierzy Legionów Polskich pod dowództwem brygadiera Piłsudskiego. Wśród nich było wielu młodych chłopców, gimnazjalistów, którzy ochoczo zaciągali się, by walczył o niepodległość, choć… niektórzy, jak 16-letni Leopold Okulicki, musieli w tym celu uciekać z domu przez okno.
5. Ignacy Jan Paderewski, artysta i polityk
Zapoznamy się z Ignacym Janem Paderewskim, muzykiem i kompozytorem, a zarazem premierem i ministrem spraw zagranicznych. Przeniesiemy się do czasów pierwszej wojny, kiedy to szczególnie udzielał się on na arenie politycznej, artystycznej i filantropijnej. Spróbujemy dorównać mu we wszechstronności, zajmując się po trochu każdą z tych dziedzin.
6. Józef Piłsudski, rewolucjonista, brygadier i marszałek
Poznamy Józefa Piłsudskiego – od strony oficjalnej i prywatnej. Dowiemy się, z jakimi trudnościami musiał mierzyć się, dążąc do utworzenia niepodległej Polski, oraz później, gdy kierował nowoutworzonym państwem.
7. Zapamiętajcie rok trzydziesty! O powstaniu listopadowym w literaturze i kulturze
Poznamy okoliczności wybuchu powstania listopadowego i prześledzimy jego przebieg. Zobaczymy, jak wspominali to wydarzenie uczestnicy i świadkowie, jak obrazowali je malarze, opowiadali o nim pisarze i jak upamiętniono je w przestrzeni miejskiej Warszawy i nie tylko.
8. Powstańcze historie
Opowiemy sobie o sytuacji Polaków pod zaborami, w czasie wojen oraz później. Zastanowimy się, co kierowało osobami, które w takich okolicznościach zdecydowały się chwycić za broń i stanąć do walki.
9. Wojownicy niepodległej
Przyglądając się pamiątkom po Wojownikach Niepodległej, poznamy ich sylwetki – sylwetki osób, które przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918. Dowiemy się, z jakimi trudnościami mierzyli się polscy patrioci i sami spróbujemy rozwiązać podobne trudności.
Ekspozycja stała: Kresy i bezkresy w zbiorach Muzeum Niepodległości w Warszawie
1. Nostalgia Kresów
Dowiemy się, jak kiedyś wyglądał dzień mieszkańca Kresów Wschodnich. Spróbujemy poczuć się jak jeden z nich, mierząc się z wyzwaniami dnia codziennego: szkołą, pracą, gotowaniem, zakupami. Nie zabraknie też rozrywek, jak sport, rodzinne spotkanie czy wyprawa do jednego z pobliskich miast: Krzemieńca.
2. Krzemieniec – miasto niespełnionej tęsknoty
Przeniesiemy się do jednego z najważniejszych miasta Kresów Wschodnich ¬– Krzemieńca. Spacerując malowniczymi uliczkami, poznamy tutejszych mieszkańców, być może rozpoznamy wśród nich słynne osobistości. Dowiemy się, w jaki sposób miasto zasłużyło na zaszczytne miano ,,Aten Wołyńskich” i dlaczego jest ważne, także dla Polaków.
Zajęcia warsztatowe
1. Czy bycie patriotą to wyłącznie męskie zajęcie?
Poznamy postacie związane z działalnością patriotyczną w okresie zaborów. Szczególną uwagę zwrócimy na kobiety zaangażowane w ważne wydarzenia z historii Polski. Zobaczymy, jak panie niebiorące udziału w walkach, mogły wyrażać swój patriotyzm w codziennym ubiorze.
2. Czy w dobie sms-ów i e-maili pocztówka jest trendy?
Cofniemy się ponad półtora wieku wstecz, aby poznać okoliczności powstania kartki pocztowej w Austro-Węgrzech i dowiemy się, jak kształtowała się jej historia na terenach Polski. W oparciu o przykłady ze zbiorów Muzeum spróbujemy odczytać znaczenie pocztówek i zastanowimy się, do czego mogły służyć.
3. Ojczyzna na pięciolinii
Śpiewane przed bitwą, w obcej ziemi, w marszu, w niewoli, w podziemiu, pod ryzykiem kary śmierci, w trakcie demonstracji. Hymny, pieśni, i piosenki od zawsze towarzyszyły naszym przodkom w momentach największych uniesień, ale także w prozie życia. Dzięki zapoznaniu się z nimi będziemy mogli uczynić je częścią naszej codzienności.
4. Wiwat Maj, 3 Maj!
Dowiemy się, w jakich okolicznościach uchwalono pierwszą polską konstytucję. Wspólnie ją odczytamy i zastanowimy się, o czym mówi. Porównamy ją z obecnie panującym w Polsce prawem. Zainspirowani tekstami źródłowymi spróbujemy ustanowić własne prawa w wymyślonych przez nas państwach.
5. Muzeum Niepodległości „po całości”
Przejdziemy przez wszystkie wystawy stałe i czasowe muzeum, zwracając uwagę na najważniejsze obiekty. Będzie to dla nas okazja do spojrzenia na historię Polski z perspektywy różnych miejsc i czasów. Przy okazji poznamy losy pałacu Przebendowskich–Radziwiłłów.
6. „Ludu Polski, chwyć za broń!” O plakatach z okresu II RP
Plakaty były obecne w życiu każdego Polaka, bez względu na stan majątku i miejsce zamieszkania. Musiały dotrzeć do wszystkich, dlatego powinny być proste i czytelne… ale czy dziś, ponad 100 lat później, będziemy potrafili odczytać zawarte w nich treści? Poznamy historię polskich plakatów, ich różnorodne funkcje i formy, zapoznamy się z bogatymi zbiorami muzeum. Porównamy możliwości komunikacji, jakie dawały kiedyś i jakie dają obecnie.
7. Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów z historią Warszawy w tle
Pałac Przebendowskich-Radziwiłłów od prawie 300 lat pozostaje częścią Warszawy. Jego losy są ściśle splecione z losami miasta. Jako wiekowy obserwator opowie nam o historii stolicy ze swojej perspektywy: o czasach, gdy jego kolejni mieszkańcy mówili po polsku, niemiecku, francusku, rosyjsku, niemiecku. Wspomni czasy rozkwitu za Stanisława Augusta, budowę Trasy WZ oraz zniszczenia wojenne, których także padł ofiarą.
8. Kaligrafii dobre początki
Zapoznamy się z narzędziami do pisania, którymi posługiwali się nasi pradziadkowie. W poszukiwaniu kałamarzy, piór i rękopisów udamy się na wycieczkę po wystawach, a następnie sami spróbujemy swoich sił w kaligrafii inspirowanej przedwojennym podręcznikiem. Będzie to dla nas pretekstem do przyjrzenia się i poprawienia pisma codziennego.
Informacje o rezerwacjach
Koszt lekcji (do 25 osób) wynosi 100 zł + 5 zł od ucznia. W czwartki obowiązuje tylko opłata za przewodnika.
Zamówieniami i prowadzeniem zajęć zajmuje się Dział Edukacji Muzeum Niepodległości. Rezerwacje przyjmujemy drogą mailową – m.bilinska@muzn.pl, m.rybak@muzn.pl oraz edukacja@muzn.pl – lub pod numerem telefonu 22 827 96 43.
W przypadku rezygnacji z zajęć prosimy o poinformowanie o tym muzeum.