W czwartek, 24 marca, w Mauzoleum Walki i Męczeństwa w al. Szucha odbył się uroczysty koncert “O pamięć otwartą jak pejzaż” podsumowujący projekt „Konserwacja tynków z inskrypcjami w celach więziennych w Mauzoleum Walki i Męczeństwa”. Przed uroczystością odbyła się konferencja prasowa.
Gospodarzami spotkania w alei J.Ch. Szucha 25 byli zastępca dyrektora ds. programowych Muzeum Niepodległości dr Beata Michalec, zastępca dyrektora ds. administracyjnych Muzeum Niepodległości Tomasz Jagodziński, kierownik Muzeum Więzienia Pawiak – Museum of Pawiak Prison Joanna Gierczyńska oraz kustosz Mauzoleum Walki i Męczeństwa Andrzej Kotecki. Na pytania dziennikarzy odpowiadali także państwo Dorota Jędrzejczyk – konserwator z prowadzącej prace firmy ZKR Sp. z o.o., oraz dr hab. Wiesław Procyk, profesor Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie – inspektor nadzoru. Spektakl „O pamięć otwartą jak pejzaż”, oparty na poezji Tadeusza Gajcego – przygotowali Patrycja Betley, Justyna Fabisiak, Maria Reif (scenariusz i reżyseria) oraz Dawid Sciupidro. Swoją obecnością uświetnili wydarzenie państwo Sławomir Adamiec – dyrektor generalny w Ministerstwo Edukacji i Nauki, Zbigniew Czaplicki – reprezentujący Marszałka Województwa Mazowieckiego, Aleksander Ferens – burmistrz Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, Dominika Jarzyńska-Pokojska – dyrektor MUZEUM – MIEJSCE PAMIĘCI PALMIRY, dr Edward Kopówka – dyrektor Muzeum Treblinka / Treblinka Museum, Bożena Kosińska-Krauze – przewodnicząca Komisji Kultury i Nazewnictwa Rady Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy, Alojzy Maciak – były więzień KL Buchenwald, Stanisław Wanat – syn Leona Wanata, więźnia Pawiaka, uciekiniera z niemieckiej dzielnicy policyjnej, autora monografii więzienia przy ulicy Dzielnej, Stanisław Zalewski – prezes Polskiego Związku Byłych Więźniów Politycznych Hitlerowskich Więzień i Obozów Koncentracyjnych (PZBWPHWiOK). Zadanie „Konserwacja tynków z inskrypcjami w celach więziennych w Mauzoleum Walki i Męczeństwa” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.